Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41

wow... last thursday was something different

i got a letter calling to this gov~ exam...

hurm doesn't noe wat to do exactly

but, people say it is hard, huh~ by looking at the division of each question below, it is hard, how on earth to answer 200 questions in 20min?

hahahahaha... after browsing thru the net, i found somebody selling tiz book how to excel on tiz exam, but it watever it is, to pass this exam we must have knowledge about our government n be alert on our surrounding, if last year features, islam hadhari, tiz year of cos it will feature gagasan 1malaysia... damn, most likely, graduates tiz day, (as from my frens dat i see) they dont like to read d paper or watch d news to get the latest news regarding wat's going on in malaysia.... so whoever wants to go for tiz exam tis is just like our schoolday exam, where it is all oriented on the development of our beloved country, and how, we as the candidate to post a place in d government to help make it better instead of making it worst....


i hope i can pass tiz exam... ciayo2 to myself...

have to read on malaysia latest economic plan, gagasan 1malaysia, ucapan dasar perdana menteri, and dat 200 questions is just like apitude test, so have to google it online, to see whether my personality is ok or not hehehe.... so gud luck people...


let's be d generation of bribery free for the sack of our generation.. no more dirty politics in the government


PANDUAN PEPERIKSAAN MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM GRED 41

Peperiksaan ini mengandungi 2 bahagian iaitu Bahagian 1 dan Bahagian 2.

BAHAGIAN 1 terbahagi kepada 5 seksyen iaitu:



Seksyen A - Pengetahuan Am mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling

Seksyen ini mengukur daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya. Ia merangkumi pengurusan sumber manusia dan organisasi, perancangan dan pentadbiran sosial/infrastruktur, pentadbiran dan pembangunan wilayah/tanah/daerah/tempatan, pengurusan sumber ekonomi/kewangan, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri, pengurusan teknologi maklumat & komunikasi, keselamatan dan pertahanan negara serta lain-lain perkembangan. Tujuan seksyen ini untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia pada amnya dan Malaysia khasnya.



Masa

:40 minit

Jumlah soalan

:50



Seksyen B - Daya menyelesaikan Masalah

Seksyen ini mengukur Kecekapan calon untuk menyelesaikan masalah menggunakan tiga elemen berikut:-


i.

Kemahiran Logik


Elemen ini mengukur kemahiran berfikir serta kemahiran pengaplikasian dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.



ii.

Kemahiran Menginterpretasi Data


Elemen ini mengukur kecekapan calon untuk menganalisis data untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.



iii.

Konsep Matematik


Konsep matematik yang diukur merangkumi algebra dan geometri. Asas matematik tersebut tidak melebihi sukatan dalam Kertas Matematik tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia).



Masa

: 45 minit

Jumlah Soalan

: 40



Seksyen C - Kefahaman Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris

Seksyen ini mengukur kefahaman dan pengertian berasaskan 4 petikan karangan yang dikemukakan iaitu 2 dalam Bahasa Melayu dan 2 dalam Bahasa Inggeris. Setiap petikan diikuti dengan 5 soalan.



Masa

: 45 minit

Jumlah Soalan

: 40


Seksyen D - Esei Bahasa Melayu

Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Melayu. Penilaian esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.



Masa

: 1 jam

Soalan

: 3 jawab 1

Panjang Esei

: 300 hingga 500 patah perkataan

Seksyen E - Esei Bahasa Inggeris

Seksyen ini mengukur daya kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Inggeris. Pemilihan esei adalah berdasarkan pendapat calon yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.



Masa

: 1 jam

Soalan

: 3 jawab 1

Panjang Esei

: 200 hingga 300 patah perkataan

Bahagian 2 mengandungi 2 seksyen iaitu:

Seksyen A - Sahsiah Diri

Seksyen ini untuk mengenal pasti profil sahsiah calon. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan dan perlu menjawab dengan jujur tentang diri sendiri.



Masa

: 40 minit

Soalan

: 200

Seksyen B - Minat

Seksyen ini mengenal pasti kecenderungan calon dari segi bidang kerjaya yang diminati. Calon dikehendaki menjawab kesemua soalan.



Masa

: 20 minit

Soalan

: 227

Comments

Popular Posts